واکسن انتروویروسی توانست از موش‌ها در برابر دیابت نوع 1 محافظت کند

 22 نوامبر 2017- بر اساس یک تحقیق جدید، یک واکسن enterovirus توانست از موشهای مدل دیابت نوع 1 در برابر دیابت ناشی از ویروس، محافظت کند.

 محققان نشان دادند که یک نمونه‌ی اولیه از واکسن انتروویروسی می‌تواند از موشهایی که آلوده به انتروویروس بودند، در برابر ابتلا به دیابت نوع 1 محافظت کند، این نتیجه پیشرفت مهمی در استفاده‌ی بالینی از این واکسن برای مقابله با دیابت نوع 1 در انسان می‌باشد.

 دانشمندان دانشگاه Tampere، فنلاند و موسسه‌ی کارولینسکا در سوئد همچنین دریافتند که این واکسن در برابر سایر نشانه‌های عفونت از موشهای بدون دیابت نوع 1 محافظت می‌کند و هیچ تأثیر جانبی مضری در موشهای واکسینه شده از خود بر جا نمی‌گذارد.

 پرفسور Tullberg از موسسه‌ی کارولینسکا می‌گوید: این نتایج هیجان انگیز نشان می‌دهد که این واکسن می‌تواند به شناسایی نقش انتروویروسها در دیابت نوع 1 در انسان کمک کند.

 واکسن CVB1 از گونه‌ای از ویروسها بنام کوکساکی ويروس بی(Coxsackievirus B) مشتق شده است، به نظر می‌رسد این نوع ویروس در پاتوژنز دیابت نوع 1 نقش داشته باشد. این یافته ها، یک پلت فرم، برای آزمایش واکسن‌های انتروویروسی دیگر برای مقابله با دیابت نوع 1 فراهم کرده است.

دکتر Hytonen سازنده‌ی این نمونه‌ی اولیه‌ی واکسن گفت: از طریق این مطالعات اثبات مفهومی، ما امیدواریم که یک واکسن انتروویروسی مشابه با واکسن‌های معمول پولیوویروس تولید و آزمایش کنیم تا از نقش انتروویروس‌ها در دیابت نوع 1 آگاه شویم.

 درحال حاضر هیچ واکسن تجاری برای انسان‌ها که بتواند انتروویروسهای مرتبط با دیابت نوع 1 را هدف قرار دهد، در دسترس نیست، اما محققان خوشبین هستند که بتوانند پیشرفت‌های بیشتری در آزمایشات بالینی آینده بر روی انسان بدست آورند.

 محققان دانشگاه تامپر اکنون قصد دارند واکسنی که طیفی از ویروس‌های مرتبط با دیابت نوع 1 را هدف قرار ‌دهد، تولید کنند. یافته‌های این تحقیق در مجله‌ی Diabetologia منتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/nov/enterovirus-vaccine-protects-against-type-1-diabetes-in-mice,-study-reveals-96811353.html